Jumaat, 15 April 2011

"Qistina Reny" Dalam ingatan 1985-2011

Sejak kebelakangan nie ar byk sgt perkara yang xdijangka tertulis di depan mata. Nk terima pown payah. Tp apakan daya, Hidup aku kepentingan blh dianggap hanya sebesar kuman. So redo jer lah dgn apa yang berlaku. Semalam satu ag perkara yang tak aku jangkakan telh berlaku, yang mana salah seorang pelajar sains geomatik telah pergi meninggalkan kita buat selamanya. Qistina Reny mmg aku dah kenal sejak mula sem nie lg. Same class in MAT253 kot. Orang pandai.. Hapy go lucck.hihihi.. But Allah sgt sayangkan dia aku rasa dan memangpown. Baru memeluk islam lebih kurang 4 tahun, ku kira putih nye kain yang terlekat dgn dosa itu masih putih berseri. X Macam Aku nie. Dah Meron agaknye. Tp nk dijdikan cerita,minggu lepas ada kelas mate tau. Pastu ada kuiz plak.. Secara kebetulannye plak, abis kuiz kene marking kerts. AKu dapat kertas die. And then die dapat kertas aku. Kiteorg Sma2 la marking kertas 2. Die Dapat 7 jer daripada 34 kot.hahahaha. Aku lg la.1 jer.mmg xcukup makan. tp time aku antar kertas 2, aku sempat ckp kt die yang..

Qis: Awk write kertas sape??

aku: Saya write kertas awk la

Qis: bape dapt?

aku: 7 lebih ar

Qis: Emm

Qis: Awak nama sape?

Aku: hasbullah

Qis: lar..Awak dapat......

xsempt die cakap aku dah potong dh.hihihi,,aku ckp kt die xpayah bgtau ar sbb aku pown dah tau dah markah aku. mmg fail la.... Tp 2 la,nyesal jgk....kanyo muka die. org nk ckp tp aku dah potong awal2. Nyesal pown xguna, past is past.. Sehingga la petang semlam kawan aku tibe2 bukak cita yang qis nie dulu nye kristian. Pelik jgk aku npe plak tibe2 boleh kuar bend nie. Diorng bercerita, aku pown pasang telinga la.hahaha.. Pe yang aku dgr dulu mase Qis nie peluk islam, Awal2 lg bapak die dah dapat tawu. Kawan makan Kawan la. Bapak si arwah nie datang sampai ke semenanjung cari nk bawak balik. Tp mase itu kt arau, lecture pakat duk halang. Nasib baik la. Die pown dh nekad kan. Terima jer walopown dimusuhi oleh ahli keluarka sendiri.

Tp mmg respect l si arwah nie. Orang nye kecik ajer. Tp semangat mmg Kental beb..!! Caya la.. Tp ari nie aku nk tawu sgt si arwah nie dikebumikan kt mana? da sesiapa yang tawu x?? Pasni aku kene selongkar banyak perkara lg. Mane tau boleh bt buku ker. Penghargaan bt seseorng. Tp 2 la, aku pown dah ase lain macam jer sekarang nie. Tgk la, senang2 jer nak mati. Sakit skit jer, pastu padam. Itu nasib Arwah. Nasib aku belom tawu ag.. Naik meremang bulu roma aku bile tulis entry nie. Aku rasa la tmpat arwah 2 mmg dijanjikn ke syurga. Die peluk islam 2 sebab dapat hidayah sebelum hari-hari akhir Arwah di muka bumi nie. Dan pemergian beliau jgk menyebabkan aku mula berpikir kembali untuk hidup aku yang seterusnya.

Aku nk tunjuk satu fotoshoot yang aku ambik sendiri time hari sukan baru nie. Die nie mmg sporting la aku nk cakap. Kalo xcaya korang boleh la tgk sendiri..Layan...

Photobucket
Arwah Qistina Reny
Tp gambar nie xleh la nak display lama2 tau . Orang dah xde la.

Tadi aku ada terbace beberapa blog yang menulis pasal arwah. Termasuklah kawan2 kristian arwah dulu. Ada satu blog 2 ckp yang die miss sgt kt arwah nie. Sbb dah lama arwah xbalik kan. Die pown ada yang keluarga arwah nie rindu sgt2 kt arwah nie. Aku percaya walo pown keluarga arwah nie menentang arwah memeluk islam. Tp selaku bapak dan ibu yang membesarkan ank tersebut mesti la jgk ada perasaan belas dan kasih itu. Mulut jer kata benci tp hati tetap sayang.
Sedih jgk la, di akhir-akhir hidup arwah. Arwah tidak dapat merasa belaian kasih dan sayang daripada keluarganya. Tp walaupun cam 2, si arwah nie mmg tabah. Kalo tgk muka die pown jenis yang selambe jer. Tp hati?? Cuma die jer lah yang tawu. Td ada yang ckp arwah nie xpernah nk hitam. Bt la keje cam mane pown, mst putih jer kulit dia. Hahaha... lucu jgk la..

So aku rasa aku pown kene stop kat sini. Takot lg byk aku ckp kang, lagi byk yang xbtoinye. Orang dah xde. Kat sini aku nk bt konklusi bahawa, hidup nie adalah pinjaman semata2. Andai kita dipanggil mengadapnye, Kamu xboleh lari kawan...Sentiasa lah bermuhasabah diri. Dan utk diri aku nie. Selepas nie aku kan lebih menghargai hidup. Walaupun hidup aku xseberapa. Insyaalah perubahan itu mmg tetap kan ada. Menanti hidaya yangxkunjung tiba. Tapi akan Ku cari mu...!!!!!

Buat insan Yang bergelar Qistina Reny. Hidupmu sebuah perjalanan yang nyata. Yang mana Kau tempuh derita nya Dgn kesabaran yang teramat halus. dan kerana kehalusan itulah membuatkan bangkit utk menerukan saki baki hari yang ada. Perginya kau meninggal kan seribu satu pengertian. Yang mana telah dicoretkan di segenap pelusuk minda dan warisan. Sedekahkan lah al-fatihah utk beliau. Jasadmu tiada ,budi baikmu ku ingat, perlakuanmu ku catat,dan memori bersamamu kan ku kekal sepanjang hayat.Assalamualaikum..


4 ulasan:

mUniRa SabRi berkata...

Al-fatihah buat arwah~

KoNtoT berkata...

love her so much

Boomelake berkata...

yer...kak cik..hahhaa
to gerobok iraz: dont know your name...be prepared jer lah kawan...nasib kite xtau lagi.hihih

Tanpa Nama berkata...

al-fatihah utk arwah qistina..