Sabtu, 26 Februari 2011

Panduan Menulis Laporan Industri Pelajar AP UiTM

Salam Semua......

Hari ini terdapat permintaan daripada bekas junior aku. Mereeka xpaham cam ne nk tulis report. Ok lah. Kat sini aku tunjuk skit beberapa contoh report sem lepas yang ditulis bedasarkan spek Uitm.Sebelum 2 kene bagi muqaddimah dulu. Teringat aku time dulu masa last semester aku kt uitm perlis. Mmg kebiasaannya setiap pelajar yang menjalani latihan praktical kene buat report untuk final presentation. So geng-geng aku nie mmg cukup relaks. Kite org mmg suka buat time last-last punye. Pastu bile org lain dah mula buat hardcover, mulalah kalut. Last-last jadi orang yang terakhir balik. Orang lain dah hapy duk kt umah. Aku masih bertungkus lumus menyiapkan report. The past is past.hehehe...Buat Junior aku yang masih menjalani latihan praktikal semester ini, aku nasihatkan korang supaya time korang praktikal nie la korang kene buat slow2 report 2. Untuk mengelakkan daripada korang rushing bile time dah blk uitm nnt. Banyak kelebihan kalo korang buat awal-awal. Sampai jer korang dah blh relaks. Tunggu viva jer. Korang jgk yang xrugi. Caya la..

Dari segi penulisan plak adalah berbeza. Diploma ukur tanah uitm mmpunyai 3 pecahan. AP120, AP121,AP122. So setiap AP cara penulisan nya adalah berbeza. Tetapi format adalah sama. Fomat yang aku tunjukkan ini merupakan format penulisan laporan time aku dulu. Xtau lah skrang, takot dah tukar yang lain punye. Nie die punye Format :
Photobucket
Pages 1
Photobucket
Pages 2

And kat sini aku lampirkan jgk beberapa contoh report yang korang boleh refer cara penulisannya :
  1. Front Page
  1. Abstract
  1. Full Report

Aku harap post kali dapat membantu pelajar-pelajar sedang menjalani latihan praktikal untuk semester ini. Korang ingat la pesan-pesan aku bahawa persediaan yang awal menjanjikan hasil kerja yang baik. Terpulang lah kepada korang untuk menjayakan nya. Kite stop la dulu untuk waktu ini. Jumpa di post yang seterusnya. Assalamualaikum...

boomelake

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

boo, thanks! :) hehe. tp, format penulisan tue dh lain skit skrang. tinggal 5bab je, yg lain dh dimansuhkan :D

-aisyah-

ezza syahida berkata...

boo. tq. hee~
-eza