Khamis, 24 Februari 2011

Survey of Land

Terdapat bahagian di dalam kanun tanah negara yang memperuntukkan individu ataupun syarikat untuk mendapatkan maklumat tertentu berkaitan dengan tanah yang ingin dibeli ataupown telah dibeli. Semakan boleh dibuat melalui Registry(Pejabat Pendaftaran) atau Land Office Ini sgt berguna untuk kita mengetahui status tanah tersebut. Masalah yang mungkin dialami sesebidang tanah itu biasanya adalah :

  1. Caveat or prohibitory order
  2. The land is to be acquired compulsorily by the State Autority
  3. Or it subject to a forfeiture action
Semakan blh dibuat melalui beberapa peringkat. Iaitu :

Private Search :
semakan dibuat melalui tuan tanah tersebut dengan melihat butir2 maklumat melalui pelan hakmilik. Hal ini terkandung dalam Kanun Tanah Negara under section 384 (korang bukak sendiri la section 2,hahaha)

Officia Search :
semakan blh dibuat melalui RT( registrar title) ataupun LA(Land Administrator). Kita boleh mendapat info mengenai tanah tersebut dgn jelas. Ini juga terkandung dalam kanun Tanah Negara under section 385..

So onclusion nye adalah :

sijil untuk carian maklumat akan diterbitkan. So setiap purchaser of alinated land or any share yang mane telah mengalami kerugian ataupun kehilangan disebabkan terdapat kesalahan dalam mendapatkan kesahihan maklumat mengenai tanah tersebut bolehlah mengemukakan tuntutan dan pampasanseperti yang diperuntukkan di dalam kanun tanah negara. Under section 434..

Kalo Xjelas or xpaham sila buat permintaan(komen) k....

that alll.......salam

boomelake

Tiada ulasan: